piątek, 1 maja 2015

LENIE WIELKIE - Dwór z XIX w.(woj.kuj.- pomorskie, pow.lipnowski, gm.Dobrzyń nad Wisłą)






















Widok od południowego - wschodu.

Dwór został zbudowany ok. połowy XIX stulecia. W latach późniejszych był użytkowany przez Rolniczą Spółdzielnię Produkcyjną. Budynek pobudowany został w stylu klasycystycznym na planie prostokąta. Obiekt jest parterowy z mieszkalnym poddaszem, nakryty dachem naczółkowym oraz wysoko podpiwniczony. Niestety jak widać, obiekt na przestrzeni lat zatracił w większości swoje detale architektoniczne.


Widoczna elewacja frontowa oraz północna.


Pozostałości wejścia w elewacji frontowej.


Jak widać na zdjęciach, wszystkie otwory okienne na wysokości parteru oraz główne wejście do dworu zostały zamurowane. W elewacji północnej znajduje się wyrwa, przez którą  można zajrzeć oraz wejść do zrujnowanego dworu i piwnic. Niestety przed wnikliwszą eksploracją powstrzymała mnie jednak tabliczka.




Elewacja południowa.




Elewacja północna z wyrwą.






Piwnice.


Piwnice.



Fragment elewacji zachodniej.

Wokół dworu roztacza się XIX - wieczny zdziczały, bardzo zaniedbany park, który dochodzi do jeziora Lenie. 
Dwór znajduje się przy drodze wojewódzkiej nr.562 po prawej stronie, jadąc od Płocka w stronę Włocławka zaraz przed Dobrzyniem nad Wisłą. Obiekt oddalony jest od Płocka o 29 km.

7 komentarzy:

  1. Dwór jeszcze stoi ,jest w opłakanym stanie.Byłem tam dzisiaj i gdybym wcześniej nie zajrzał w mapę to na pewno nie zobaczyłbym go z drogi.Wkoło chaszcze i ogólny bałagan.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czyli nic się nie zmieniło, niestety ...

      Usuń
    2. Szkoda ... ten budynek umiera ... spedzalismy w nim cale wakacje na zabawach ...w latach 90

      Usuń
  2. Obecnie dworek i pozostałości parku są na sprzedaż... Oby znalazł się nabywca, który wskrzesi życie w to miejsce. Trzymam kciuki! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zamykam oczy i widzę wnętrze tego dworku. Mieszkali tam do 1979r.moi najkochańsi dziadkowie.Spędziłam u nich każdego roku wakacje. Mam wiele cudownych wspomnień.Pamiętam,że był tam klub.Kiedy tylko jestem u rodziny w Dobrzyniu n.Wisłą zawsze odwiedzam to miejsce. Szkoda,że dworek umarł. On ma duszę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam,
    od marca 2021r. przejeżdżałam przez miejscowość Lenie Wielkie kilkukrotnie, widziałam ruiny tego dworku z drogi i zainteresował mnie na tyle, że zaczęłam szukać informacji. Cieszę się , że trafiłąm na bloga Tomka Gajewskiego.
    Interesuje mnie historia tego miejsca oraz otaczający go park, który stanowi zabytkową oprawę obiektu. Mam zatem pytanie , jak wiekowa są tam drzewa, czy ktoś prowadził tam inwentaryzację żeby uchronić to miejsce przed dewastacją i wycinką wiekowych drzew ? Może wspólnie uda nam się ochronić trochę Polskości w naszej okolicy. Użytkownik pod nazwą Unknown może pamięta coś szczególnego z opowieści Dziadków, może uda się odtworzyć historię tego miejsca puki jeszcze żyją świadkowie lub ich potomkowie.
    Mój mail acani.art2015@gmail.com , czy mogę prosić o kontakt ? Pozdrawiam serdecznie Joanna Sroka

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja tam mieszkałem w liniach wielkich 1982r mówili najmniej kartek lewy, tak był tam klub i dyskoteki wtedy miałem 13-16 lat od 1984 jusz tam nie mieszkam, mam ztamtąd wspaniałe wspomnienia codziennie się tam bawiliśmy w tym parku, niech napisze ktosi kto mnie pamięta

    OdpowiedzUsuń