poniedziałek, 3 listopada 2014

ŁĄCK - Pałac (woj. mazowieckie, pow. płocki, gm.Łąck)







Neorenesansowy pałac w Łącku powstał w latach 1872 - 1873 dla Mikołaja Fuhrmana, rosyjskiego oficera, ówczesnego właściciela ziem łąckich. Pałac usytuowany został na zachodnim brzegu jeziora Łąckiego Dużego i wkomponowany w park ze 150 - letnim starodrzewem głównie kasztanowców i grabów tworzących aleje. Od roku 1923 pałac był siedzibą dyrekcji Państwowego Stada Ogierów. W latach 1938 - 1939 pełnił funkcje oficjalnej rezydencji marszałka Edwarda Rydza - Śmigłego, a nawet we wrześniu 1939 r. przez krótki okres mieściła się tu kwatera generała Władysława Andersa. Po wojnie przez wiele lat w pałacu mieścił się ośrodek wczasowy.


Brama wjazdowa do pałacu.
Widok od strony kaplicy.
  
                                                    
                                                                                                                                                                                              Walory estetyczne i artystyczne pozwalają umieścić pałac pośród najwybitniejszych dzieł XIX - wiecznej architektury pałacowej Mazowsza. W latach 90 -tych ubiegłego stulecia pałac zostaje własnością prywatną i jest pieczołowicie odrestaurowany oraz jak obecnie zauważyłem dobrze strzeżony. Dlatego, aby zrobić zdjęcia pałacu musiałem wykonać je z przeciwległego brzegu jeziora, na którym to natknąłem się na eklektyczną kaplicę pałacową, zbudowaną w tym samym okresie co główny obiekt, przez właścicieli pałacu.


Kaplica pod wezwaniem św. Piotra i Pawła


Do czasu wybudowania nowego kościoła w Łącku - to jest do roku 1982 - w kaplicy odprawiane były regularne msze święte dla mieszkańców Łącka i okolicznych wiosek. W latach 2000- 2001 popadająca w ruinę kaplica została odrestaurowana. Na tle kaplicy kręcone były sceny do wielu polskich filmów fabularnych, m.in. "Szatan z VII klasy" w reżyserii Marii Kaniewskiej, czy walki Wołodyjowskiego z Bohunem w "Ogniem i mieczem". Dla ciekawostki dodam, że pałac w Łącku również pojawiał się kilkakrotnie na planach filmowych m.in. "Szatana z VII klasy" oraz "Stawki większej niż życie".


Widok od jeziora




Pałac znajduje się przy drodze wojewódzkiej nr. 577. Jadąc od strony Płocka, w Łącku na rondzie należy skręcić w lewo. Po przejechaniu kilkuset metrów, po lewej stronie ujrzymy bramę wjazdową do pałacu. Jak już wspomniałem obiekt jest własnością prywatną i wstępu nie ma. Więc aby zobaczyć pałac choć z daleka, należy przejechać ok. kilometra dalej i udać się na teren Rezerwatu Przyrody, w pobliżu kapliczki.

9 komentarzy:

  1. Wiem jeszcze o dwóch filmach (oprócz "Pana Wołodyjowskiego") - były to "Szatan z siódmej klasy" w/g Kornela Makuszyńskiego i "Pościg"- nie pamiętam autora fabuły tego drugiego. Pałac, jezioro, park i lasy wokół Pałacu i jeziora w latach mojego dzieciństwa (mam 74 lata) wspominam z bardzo dużym sentymentem, spędzałem tam wakacje u dziadków, siostra mojej mamy była kierowniczką FWP"Pałac". Widziałem też zdjęcia w okresie "solidarnościowym" - okropność.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szanowny Panie , ja również spędzałem wakacje w FWP Pałac i w mojej obecności kręcono film "Szatan etc", tam jako nastolatek "zakochałem " się w Poli Raksie,cudownym zjawisku.Czy siostra Pana mamy nazywała się Barbara Gronkiewicz lub Goszczyńska? Będę wdzięczny za informację, podaję adres : j.maciej.sawoni@gmail.com

      Usuń
  2. W łącku nakręcono oprócz scen do filmu "Ogniem i mieczem" i seriali "Stawka większej niż życie",oraz "Szatan z siódmej klasy" również filmy pt. "Szwadron","Cwał" oraz wspomniany przez Pana "Pościg" z roku 1953.

    OdpowiedzUsuń
  3. Szkoda, że to nie państwo odrestaurowało Pałac. Jako fan "Szatana" chętnie obejrzałbym pałac po wcześniejszej przechadzce po znanych z filmu ulicach Płocka. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam się, że również mam sentyment do serialu Szatan z VII klasy, zawsze chętnie oglądam powtórki w tv.

      Usuń
    2. Kolego coś Ci się pomyliło. Szatan z siódmej klasy którego tam kręcono pochodził z roku 1960. Serial zaś z 2006 i został nakręcony w Petrykozach koło Mszczonowa w pałacyku Pana Wojciecha Siemiona. Niestety i Pan Siemion nie żyje i pałacyk w Petrykozach został doszczętnie spalony.

      Usuń
    3. Oczywiście, myślałem o filmie "Szatan z VII klasy" a napisałem - serial. Brawo za spostrzegawczość kolego.

      Usuń
  4. Główny akcjonariusz obuwniczej grupy CCC Dariusz Miłek zainwestował w ten pałac w Łącku. Dlatego jest prywatny

    OdpowiedzUsuń
  5. Takie obiekty nie powinny być w rękach prywatnych. A jak już są to powinno się umożliwiać zwiedzanie. Niedługo będzie tak ż

    OdpowiedzUsuń