czwartek, 18 sierpnia 2016

OSIEK - Dwór z XX w. (woj.mazowieckie, powiat płocki, gm.Bulkowo)


























Tego dnia za cel postawiłem sobie, aby w miarę możliwości zwiedzić i sfotografować wszystkie dwory znajdujące się w gminie Bulkowo. Udało mi się to zamierzenie zrealizować prawie w całości, ponieważ tylko jednego dworu z tejże gminy nie miałem możliwości zobaczyć. 
Ostatnim obiektem, do którego zajechałem był dwór w Osieku, który moim zdaniem okazał się jedną z ładniejszych siedzib ziemiańskich na terenie gminy. Miałem to szczęście, że przemiły właściciel, który również okazał się miłośnikiem zabytków, zaprosił mnie do środka  i oprowadził po niektórych pomieszczeniach.


Elewacja frontowa dworu.




Dwór został wzniesiony w latach 1918 - 1921 według projektu architekta Kazimierza Rutkowskiego dla Antoniego Czaplickiego, ówczesnego właściciela Osieka. Dwór pozostawał własnością rodziny Czaplickich do roku 1945, później nastąpiła nacjonalizacja, czego skutkiem było ulokowanie w nim przedszkola, biur PGR-u oraz Klubu Książki i Prasy Ruch. Obecny właściciel nabył dwór w roku 2000 i od tamtego czasu stara się, w miarę możliwości, przywrac mu dawny wygląd.


Elewacja zachodnia, z półokrągłym ryzalitem.

Architektura obiektu stanowi przykład stylu dworkowego, który pojawił się na początku XX stulecia, a nawiązującego do architektury szlacheckich siedzib z XVIII i XIX wieku. Dwór jest parterowy, z mieszkalnym dwukondygnacyjnym poddaszem. Od frontu obiekt posiada arkadowy ganek, nad którym mieści się loggia z dwiema parami kolumienek, zwieńczona trójkątnym szczytem. Natomiast od strony ogrodu znajdują się dwa skrajne oszkarpowane ryzality imitujące alkierze. Elewację boczną-zachodnią dworu urozmaica półokrągły ryzalit, zaś druga elewacja, od wschodu posiada skrzydło mieszczące pomieszczenia gospodarcze.


Elewacja południowa, od strony ogrodu.

Obiekt obecnie umiejscowiony jest w parku krajobrazowym z XIX wieku, przekomponowanym dla rodziny Czaplickich w początkach XX wieku. Dowiedziałem się również od właściciela, że zaledwie kilkadziesiąt metrów od obecnego obiektu, w pobliżu wyschniętego stawu, znajdował się nieistniejący obecnie stary dwór z XIX wieku, należący do rodziny Zboińskich, a następnie do Dzierżanowskich, ówczesnych właścicieli Osieka.
Dwór znajduje się w odległości ok. 33 km. od Płocka.

3 komentarze:

  1. mieszkałam tu 45 lat temu obok był staw w nim o mało sie nie utopiłam w lutym lód sie podemną załamał uratował mnie pies SARA

    OdpowiedzUsuń
  2. mieszkałam tu 45 lat temu obok był staw w nim o mało sie nie utopiłam w lutym lód sie podemną załamał uratował mnie pies SARA było tak przedszkole do którego uczeszczałam jedno z moich miejsc na ziemi

    OdpowiedzUsuń
  3. A tak w ogóle to kiedy powstała ta wiodąca relacja ? Warto byłoby odwiedzić teren na teraz i porównać nasze oglądy i ..... opisy !

    OdpowiedzUsuń