niedziela, 24 lipca 2016

POMARZANKI - Ruiny dworu z XIX w. (woj.mazowieckie, pow.gostyniński)























Widok od północy.

Jadąc w poszukiwaniu kolejnych dworów i pałaców przejeżdżałem przez wiadukt nad autostradą A1. Po prawej stronie za wiaduktem, zauważyłem pozostałości budowli, a moją szczególną uwagę przykuły okazałe filary. Pomyślałem, iż z uwagi na całościowy wygląd, być może budynek jest zabytkiem. Na miejscu napotkałem starszą Panią mieszkającą w "prowizorycznym" budynku tuż przy ruinach, która powiedziała mi, że była synową ostatnich właścicieli owego obiektu. Okazało się, że moje przypuszczenia były trafne i ów budowla to ruiny dworu, wybudowanego prawdopodobnie w XIX wieku. Dowiedziałem się również, że w latach 50 ubiegłego stulecia obiekt był jeszcze zamieszkiwany.


Widok od południowego wschodu.



 Moja rozmówczyni poinformowała mnie, że w elewacji południowej znajdowało się również drugie wejście do dworu, moim zdaniem frontowe.

Na pierwszym planie,  widoczne częściowo zachowane skrzydło południowe dworu.


Okno w elewacji południowej.


Widok od wschodu.


 









Widok południowego zachodu.

Pozostałości dworu znajdują się przy drodze wojewódzkiej nr. 581, między miejscowością Łanięta a Sokołowem. Ruiny oddalone są od Płocka o 42 km.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz