niedziela, 11 stycznia 2015

WINNICA - Dwór z XIX w.(woj.mazowieckie, pow.płocki, gm.Brudzeń Duży)





Dwór został wybudowany w 1890 roku dla rodziny Ciółkowskich, którzy byli właścicielami prawie do wybuchu II wojny światowej. Po wojnie obiekt został wyremontowany, ale niestety zatracił już swoje wartości zabytkowe. Na elewacji zewnętrznej zostały usunięte detale architektoniczne a wnętrza dworu zostały dostosowane do obecnych wówczas wymogów mieszkaniowych, jedynie bryła budynku zachowała dawne rozmiary. W latach 90 - tych XX stulecia urząd gminy w dworze zakwaterował lokatorów. Po tym czasie budynek pozostał w złym stanie technicznym oraz był w dużej mierze zdewastowany.


Widok od północnego - zachodu


Elewacja boczna zachodnia posiada osobne wejście do dworu oraz umieszczone po obu jego bokach otwory okienne. Nad nim znajduje się balkonik z żeliwną balustradą oraz symetrycznie rozmieszczonymi oknami.


Elewacja zachodnia.

Elewacja frontowa.






Dojazd do dworu.

Dwór jest całkowicie niewidoczny z drogi, gdyż ukryty jest szczelnie za drzewami. Osobiście gdy nie mogłem "namierzyć"dworu, postanowiłem  ułatwić sobie zadanie i zapytałem o obiekt miejscowych, którzy również  poinformowali mnie, że ktoś w nim pomieszkuje. Mimo tego, że dwór ma lokatorów, zarówno z zewnątrz jak i wewnątrz na parterze, dwór wygląda na opuszczony i zaniedbany.

3 komentarze:

  1. We dworze tym urodziła się moja Babcia. Pokój na poddaszu z balkonikiem to był jej pokój. Po wojnie we dworze była izba porodowa. Potem nastąpiła postępująca dewastacja. Władze gminy wprowadziły lokatorów, a następnie sprzedały dwór osobie kompletnie niezainteresowaniem uratowaniem tego zabytku.
    Konserwator zabytków tez się tym nie interesuje. Jest mi przykro. To historia wielu pokoleń moich przodków

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w Winnicy znalazłam też swoje korzenie. Mam nadzieję, że obecnie przedstawia się to lepiej. Pozdrawiam wszystkich Winniczan.

      Usuń
  2. Cześć, proszę o kontakt, napisałem wiadomość na Messengerze, możliwe, że wpadła do spamu. Dzięki :)

    OdpowiedzUsuń