wtorek, 28 października 2014

NOWY DUNINÓW - Pałacyk neogotycki (woj. mazowieckie, pow. płocki, gm. Nowy Duninów)



Pałacyk jesienią. Widok od południa.


Neogotycki pałacyk zwany również "kieszonkowym zamkiem"- ze względu na swoje niewielkie rozmiary, powstał w latach 1835 - 1840 wybudowany przez rodzinę Ike - Duninowskich. Obiekt stanowi wyjątkową część XIX wiecznego kompleksu pałacowo- parkowego, w skład którego jeszcze wchodzą: pałacyk myśliwski (najstarszy obiekt) oraz pałac główny z roku 1876. Oba pozostałe obiekty również zamieściłem na swoim blogu.


Zimową porą

 
Pałacyk został zbudowany na planie litery T, z kolistą czterokondygnacyjną wieżą od wschodu. Obiekt posiada cechy stylu gotyckiego, charakteryzują go ostrołukowe otwory okienne, schodkowy szczyt w fasadzie południowej oraz wieża zwieńczona pseudo machikułami. "Zameczek" w przeszłości spełniał różne funkcje, także sakralne. Na piętrze był użytkowany jako kaplica ewangelicko - augsburska, później mieściło się tu kino a po II wojnie światowej zameczek był wykorzystywany jako hotel.
                                                         













Obecnie obiekt jest własnością prywatną. "Zameczek" (pałace również) znajduje się przy drodze krajowej nr.62 jadąc z Płocka do Włocławka po lewej stronie. Cały zespół pałacowo - parkowy jest godny odwiedzenia i z pewnością zaspokoi ciekawość miłośników zabytków. Serdecznie polecam.


4 komentarze:

  1. Witam :) Zaluje ze tak pozno trafilam na tego bloga. Swietne posty i zdjecia. Jestem wielka fanka polskich zamkow i ruin. Stare opuszczone palace takze mnie interesuja. Pozdrawiam serdecznie z Krakowa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam serdecznie. Cieszę się, że blog się Pani podoba. Staram się dokładać wszelkich starań aby wszystkie zawarte w nim informacje były wiarygodne i spełniały choć po trosze wymagania pasjonatów Naszych pięknych zabytków. Ja podobnie jak Pani jestem miłośnikiem zamków, ruin, reliktów. Mam nadzieję, że teraz kiedy Pani "odkryła" mojego bloga, będzie częstym jego gościem. Pozdrawiam.

      Usuń
  2. Czy przypadkiem to miejsce nie bylo wykorzystane jako kolonie przez KZSTM? Pamiętam trochę to miejsce. Wspominam ze bylo duzo komarow, ale tez wspaniale wspomnienia z kolonii. Zwłaszcza zawody łucznicze. Mam teraz 71......

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam, co oznacza skrót KZSTM? Mam taki skrót na plakietce z rajdów motorowych w 1972 roku.

    OdpowiedzUsuń